Życie poza Układem Słonecznym istnieje i na pewno je znajdziemy. Wiadomo, ile lat trzeba poczekać

Chociaż jeszcze nie odkryliśmy form życia na Marsie, ani na żadnej innej planecie Układu Słonecznego, to pojawiły się głosy naukowców, że w ciągu 25 lat odnajdziemy je na planetach znajdujących się dużo dalej. Jaką mamy tego pewność?

Podczas otwarcia nowego oddziału szwajcarskiego federalnego instytutu technologicznego ETH Zurych, którego celem będzie badania pochodzenia i rozprzestrzeniania się form życia, padły głośne słowa astrofizyka Saschy Quanza.

Twierdzi on, że w ciągu 25 lat będziemy w stanie odkryć planety poza Układem Słonecznym, na których istnieje życie. Przewidywania te podpiera faktem, że od odkrycia pierwszej egzoplanety minęło 27 lat i w tym czasie odkryliśmy kolejne ich 5000 – relacjonuje wystąpienie Space.com.

Czytaj też: Tak wygląda Słońce z bliska! Pokazano pierwsze w historii zdjęcia naszej gwiazdy w niespotykanej dotąd jakości

Trudnością obecnie w badaniu egzoplanet podobnych do Ziemi jest skład ich atmosfery. Jak powiedział Quanz:

Nie wiemy, czy te planety mają atmosfery i z czego są zbudowane. Musimy je zbadać. Potrzebujemy podejścia obserwacyjnego, które pozwoliłoby nam robić zdjęcia tych planet.

Teleskop Jamesa Webba nie został skonstruowany do obserwacji egzoplanet, ale budowany jest już inny teleskop, który będzie lepiej przygotowany do tego zadania. Mowa o Ekstremalnie Wielkim Teleskopie w Chile, który będzie wyposażony w urządzenie do obrazowania w średniej podczerwieni.

Głównym celem instrumentu będzie zrobienie pierwszego zdjęcia planety potencjalnie podobnej do Ziemi, która krąży wokół jednej z najbliższych gwiazd. Długoterminową wizją jest zrobienie tego nie tylko dla kilku, ale kilkudziesięciu gwiazd i zbadanie atmosfer dziesiątek planet wokół nich krążących.

Czytaj też: Upiorny szum z najdalszej otchłani kosmosu. Nagranie w sieci ukazuje, jakie dźwięki wydaje czarna dziura

To Ekstremalnie Wielki Teleskop dostrzeże planety, na których jest życie / źródło: Wikimedia Commons, ESO, CC-BY-4.0

Życie poza Układem Słonecznym istnieje. Jego odkrycie to kwestia czasu

Nowo powstałe centrum badań przy ETH Zurych ma być miejscem, gdzie będą prowadzone prace naukowe nad egzoplanetami, które mogą skrywać formy życia.

Musimy uzyskać głębsze zrozumienie prawdopodobnych elementów budulcowych życia, ścieżek ewolucji i skali czasowej zachodzących reakcji chemicznych oraz panujących warunków zewnętrznych, aby móc skupiać się na najbardziej perspektywicznych egzoplanetach. Trzeba zweryfikować, na ile ślady życia są prawdziwymi bioindykatorami, ponieważ być mogą istnieć jeszcze inne procesy, które prowadzą do wytworzenia atmosfery podobnej, jak ta na Ziemi.

Przed naukowcami z Zurychu wiele pracy, ale Sascha Quantz odrzekł, że okres 25 lat przeznaczony na znalezienie życia poza Układem Słonecznym nie jest za krótki, aby to osiągnąć.