Ziemia podlega nie tylko procesom wewnętrznym! Odkryto zdumiewającą zależność z ruchem naszej galaktyki

Okazuje się, że nie tylko procesy endogeniczne kształtują rzeźbę naszej planety. Również liczne bombardowania meteorytów miały wpływ w przeszłości na losy życia na Ziemi. Australijscy naukowcy znaleźli jeszcze jedną rytmiczną zależność pomiędzy kosmicznymi bombardowaniami a ruchem Drogi Mlecznej.

W historii geologicznej Ziemi miały miejsce liczne bombardowania meteorytów. Pojawiały się one mniej lub bardziej regularnie, ale zawsze miały istotny wpływ nie tylko na życie, ale również na skład skorupy ziemskiej.

Badacze z Australii zbadali ziarna minerałów cyrkonu, aby przyjrzeć się historii izotopowej pierwiastka hafnu (Hf). Próbki pochodziły z dwóch reprezentacyjnych stanowisk z prekambryjskich kratonów Pilbara i Północnoatlantyckiego. Wyniki opisali na łamach Geology.

Czytaj też: Od małych minerałów do wielkich interpretacji. Historia wczesnej Ziemi skrywa wiele tajemnic [WYWIAD]

Ziemia pod wpływem silnych bombardowań z kosmosu. Badacze podali częstotliwość zjawisk

Odkryli oni, że izotopy badanego pierwiastka pojawiają rytmicznie co około 170-200 milionów lat. Naukowcy szukali odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje. Przyjęli wniosek, że ta regularność wynika z bombardowań kosmicznych o dużym natężeniu, które działy się wtedy, gdy Układ Słoneczny przechodził przez galaktyczne ramiona Drogi Mlecznej.

W początkowym stadium tworzenia się naszej planety najpewniej spory udział miały procesy egzogeniczne i upadki meteorytów czy komet. Materiał z nich pochodzący mógł wzbogacać skład skorupy kontynentalnej i płaszcza ziemskiego.

Czytaj też: Płonące hałdy jak wulkany. “Wybuchowo” potrafi być także w Polsce [WYWIAD]

Badacze przeprowadzili testy na modelu z użyciem izotopów tlenu w cyrkonach z kratonu Pilbara. Zauważyli korelacje w składach izotopowych pomiędzy wychodzeniem Układu Słonecznego z ramienia Perseusza, a przejściem do kolejnego ramienia Węgielnicy.

Cyrkony są bardzo cennym źródeł informacji na temat rozwoju Ziemi w jej wczesnym stadium. Zawierają ono sporo pierwiastków ziem rzadkich, które można badać. Jeszcze niejednokrotnie przyniosą one nam wiele odpowiedzi na pytania o to, jak powstała nasza planeta, jak utworzyły się pierwsze kontynenty i w jaki sposób powstały pierwsze formy życia.