„Skamieniałości” najstarszej galaktyki odnalezione! Wszystko stało się dziełem przypadku. Jak to możliwe?

Astronomowie odkryli niezwykle słabą galaktykę karłowatą, która pochodzi z początków istnienia Wszechświata. Nazwana przez nich swego rodzaju „skamieniałością” może przynieść odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące tego, jak wyglądał kosmos w pierwszych miliardach lat swojej bytności.

Brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu Surrey odkryli zupełnie niezamierzenie jedną z pierwszych galaktyk, jakie mogły powstać w początkach istnienia Wszechświata. O swoim odkryciu poinformowali w artykule opublikowanym w Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

„Skamieniałość”, jak zwykli badacze o tej galaktyce również mówić, została zidentyfikowana podczas przeszukiwania starszych obrazów kosmosu przy użyciu 4-metrowego teleskopu Mayalla. Ponadto okazało się, że ultra słaba galaktyka znajduje się w obrzeżach galaktyki Andromedy.

Czytaj też: Jak powstały kontynenty na Ziemi? Naukowcy wskazują na zaskakującą rolę meteorytów

Odkrycia dokonano we współpracy z innymi agencjami badawczymi: NSF NOIRLab oraz z Międzynarodowym Obserwatorium Gemini.

Dr Michelle Collins, jedna z badaczek z Uniwersytetu Surreys nie kryje zdumienia:

Znaleźliśmy nową, niezwykle słaba galaktykę, której gwiazdy uformowały się bardzo wcześnie w historii Wszechświata. To odkrycie jest pierwszym przypadkiem, gdy tak słaba galaktyka została znaleziona wokół Andromedy podczas badań, które skupiały się na czymś zupełnie innym.

Kosmiczna „skamieniałość”. Ta galaktyka pamięta początki Wszechświata

Odkrytą galaktykę nazwano Pegasus V. Z jej identyfikacją naukowcy mieli nie lada problem, ponieważ tego typu obiekty mają niezwykle słabo świecące gwiazdy, zatem pomiar odległości galaktyki od Ziemi jest utrudniony.

Czytaj też: Na Rosję spadł wtedy gigantyczny meteoryt! Badacze odkryli, że nie był on tym, czego się spodziewano

Ultra słabe galaktyki karłowate nadal są jednymi z mniej poznanych obiektów kosmicznych. Jednakże trend w obecnej nauce sprawia, że coraz więcej obserwatoriów astronomicznych będzie skupiało się na poszukiwaniach i badaniach tych niezwykłych obiektów.