Naukowcy odkryli receptę na szczęśliwe życie. Jest zadziwiająco prosta, a do tego smaczna

Nie trzeba ani wielkich pieniędzy, wyrafinowanych kursów ani luksusowych przedmiotów. Poczucie szczęścia zależy w największym stopniu od naszego stylu życia – twierdzą brytyjscy uczeni. I jest to styl zadziwiająco prosty.

Sposoby osiągnięcia szczęścia od stuleci są przedmiotem rozważań filozofów, a od pewnego czasu także psychologów czy specjalistów od rozwoju osobistego. Na ten temat napisano mnóstwo poradników, organizowane są kursy, wyjazdy medytacyjne itd.

Trudno jednak o rzeczową, racjonalną analizę tych sposobów na osiągnięcie szczęścia. Weźmy choćby pieniądze. Zgodnie ze znanym porzekadłem, pieniądze szczęścia nie dają. Pojawiają się jednak sugestie, że pieniądze mogą dać nam szczęściepod pewnymi warunkami. Na pewno skrajne ubóstwo nas unieszczęśliwia, ale czy bogactwo faktycznie może sprawić, że nasze życie będzie szczęśliwe?

Od czego jednak mamy naukowców? Istnieje nawet czasopismo naukowe „Journal of Happiness Studies”, publikujące wyniki badań nad szczęściem. Na jego łamach pojawiła się niedawno praca uczonych z Uniwersytetu Kent i Uniwersytetu Reading, przedstawiająca receptę na szczęśliwe życie, która jest zaskakująco nieskomplikowana.

Dieta szczęścia: dużo świeżych warzyw i owoców

Z pozoru to oczywiste, że powinniśmy zwiększyć w diecie udział świeżych produktów roślinnych. Lekarze i dietetycy od lat zalecają nam spożywanie co najmniej pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. Taka dieta chroni m.in. przed chorobami układu krążenia i nowotworami, czyli najczęstszymi przyczynami śmierci w krajach rozwiniętych.

Jednak związek takiej diety z poczuciem szczęścia przez długi czas nie był naukowo udowodniony. Intuicyjnie zakładamy, że to, co służy zdrowiu, zwiększa nasze poczucie szczęścia. Jednak dopiero teraz brytyjscy uczeni wykazali, że nie jest to tylko korelacja, lecz faktyczny związek przyczynowo-skutkowy.

Aby to udowodnić, badacze zastosowali analizę danych statystycznych. W ten sposób wykazali, że to dieta bogata w produkty roślinne wywołuje poczucie szczęścia, a nie na odwrót – że ludzie szczęśliwi częściej jedzą owoce i warzywa. – Ustalenie tego związku to ważne osiągnięcie. Dzięki niemu mamy więcej argumentów za tworzeniem rozwiązań promujących spożycie warzyw i owoców – mówi prof. Uma Kambhampati, jedna z autorek badania.

Wskazują też na to inne badania. Warzywa i owoce zawierają bardzo wiele składników, które wpływają na nasz organizm. Część z nich sprzyja produkcji neuroprzekaźników w mózgu, odpowiedzialnych za pozytywne emocje. Wiadomo też, że osoby w depresji czy skazane za przestępstwa często mają niedobory ważnych składników pokarmowych.

Aktywność fizyczna też daje nam szczęście

Drugi element naukowej recepty na szczęśliwe życie to aktywność fizyczna. Jesteśmy ewolucyjnie przystosowani do codziennego, umiarkowanego wysiłku, takiego jak chodzenie, lekki trucht czy praca w ogrodzie. Powszechny obecnie siedzący tryb życia sprawia, że nasz organizm funkcjonuje w nienaturalnych warunkach, a to wpływa na nasze samopoczucie.

Badania wykazały też, że bardziej intensywny wysiłek fizyczny sprzyja produkcji związków chemicznych odpowiedzialnych za poczucie szczęścia. Należą do nich endorfiny, czyli naturalne neuroprzekaźniki o działaniu m.in. przeciwbólowym, a także endokannabinoidy, które budową przypominają składniki marihuany.

Źródło: Journal of Happiness Studies.