Na Saharze odkryto nowy gatunek dinozaura. Wyglądał jak tyranozaur “na sterydach”

W formacji Bahariya znaleziono szczątki należące do nieznanego wcześniej gatunku abelizaura, który zamieszkiwał Saharę w okresie kredy. Podobnie jak inne dinozaury należące do tego rodzaju, miał on skróconą głowę przypominającą pysk buldoga.
Dinozaury z formacji Bahariya /Fot. Carnegie Museum of Natural History

Abelizaury to rodzaj dwunożnych mięsożerców, mierzących ok. 7-9 m długości. Wielkość ocenia się tylko na podstawie badań czaszki, bo innych części szkieletu nie udało się znaleźć. Nazwa rodzaju oznacza “jaszczur Abla” i pochodzi od nazwiska Roberta Abla, badacza dinozaurów i dawnego dyrektora Muzeum w Cipoletti.

Egipsko-amerykański zespół naukowców ogłosił odkrycie nowego gatunku dużego teropoda ze słynnego stanowiska paleontologicznego na Saharze. Skamieniałość wciąż nienazwanego gatunku stanowi pierwszy znany zapis abelizaurów ze środkowej kredy (ok. 98 mln lat temu) – do tej pory znajdowane szczątki pochodziły tylko z późnej kredy.

Matthew Lamanna, paleontolog z Carnegie Museum of Natural History w Pittsburghu i jeden z badaczy, którzy odkryli dinozaura, mówi:

Jesteśmy w około 99% pewni, że w przeciwieństwie do niektórych jego krewnych z innych czasów i miejsc, ten konkretny abelizaur nie był na szczycie swojego łańcucha pokarmowego.

Na początku ubiegłego wieku w formacji Bahariya odkryto skamieniałości wielu niezwykłych dinozaurów, w tym kolosalnego spinozaura, która została jednak zniszczona podczas II wojny światowej. Warto odnotować, że szczątki abelizaurów znajdowano wcześniej w Europie, ale nigdy nie w Egipcie, dlatego to odkrycie jest tak wyjątkowe. Dokonał go zespół uczonych z Uniwersytetu Ohio pod kierownictwem Belala Salema, który opisał je w Royal Society Open Science.

Skamieniałość, o której mowa, to znaleziony w 2016 r. kręg z podstawy szyi abelizaura, który miał ok. 6 m długości, małe ramiona i drobne żeby. Najbardziej znanym przedstawicielem rodzaju abelizaurów jest karnotaur, znany ze swoich charakterystycznych rogów na szczycie czaszki. Paleontolodzy nie mają wątpliwości, że abelizaury były bardzo zróżnicowanym rodzajem dinozaurów mięsożernych zamieszkujących południowe obszary lądowe.

Belal Salem, student z Uniwersytetu Ohio, jeden z autorów odkrycia dodaje:

W połowie okresu kredy formacja Bahariya była jednym z najbardziej przerażających miejsc na naszej planecie. Jak tym wszystkim ogromnym drapieżnikom udało się współistnieć, pozostaje tajemnicą, choć prawdopodobnie jest to związane z tym, że jedli różne rzeczy i przystosowali się do polowania na różne ofiary.

Ale nowy gatunek abelizaura nie jest jedynym, którego odkryto w formacji Bahariya. Podczas poprzednich wypraw trafiono na wiele różnych znalezisk.

Matthew Lamanna tłumaczy:

Oaza Bahariya zyskała niemal legendarny status wśród paleontologów dzięki temu, że wyprodukowała pierwsze znane skamieliny niektórych z najbardziej niesamowitych dinozaurów na świecie, ale przez ponad 3/4 wieku te skamieniałości istniały tylko jako obrazy w starych książkach.

Wraz ze spinozaurem i dwoma innymi gigantycznymi teropodami (karcharodontozaurem i bahariazaurem) szczątki abelizaura wskazują, że jeszcze inny duży drapieżnik wędrował niegdyś na terenach dzisiejszej Sahary. W formacji Bahariya jest prawdopodobnie jeszcze wiele dinozaurów do odkrycia.